Adalet Meslek Yüksekokulu
GENÇLER; YABANCI DİLİ EĞLENEREK ÖĞRENMEK İSTİYOR!
Gençlerin, yabancı bir dili sınıflarda gerçekleştirilen kültürel aktivitelerle daha iyi öğrendiği belirlendi. Avrupa Birliği Yaşam Boyu Öğrenim Programı tarafından Almanya’nın koordinatörlüğünde İngiltere ve Türkiye’den İzmir Ekonomi Üniversitesi’nin (İEÜ) proje ortağı olarak katıldığı “Genç Avrupalılar Dil Öğrenmeyi Seviyor” (Young Europeans Love Languages – YELL 2) etkinliği kapsamında gençlerin yabancı bir dili en iyi öğrenme şekilleri değerlendirildi. Öğrencilerin, yabancı dili öğrenmede en çok yarışmalar, müzik, drama, kültürlerarası etkinliklerle başaralı olduğu ortaya çıktı.
Proje kapsamında her ülke gerçekleştirdikleri çalıştaylarla veri tabanı oluşturdu, oluşturulan bu veriler www.yell2-project.eu adresi üzerinde kurulan sanal dokümantasyon merkezinde toplandı. Yapılan çalışmalarda, Avrupa genelinde dil eğitimine yönelik 80’nin üzerinde farklı becerilere dayalı, kültürel, yenilikçi etkinlik örnekleri bir araya getirildi. YELL Projesine kayıtlanan üye sayısı da 52’den 206’ya çıkarıldı. Ziyaretçilere açık olan veri kullanımında yabancı dil öğrenmede etkili yollar ortaya konuldu.
Projenin Türkiye ortağı olan İzmir Ekonomi Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Müdürü Yrd. Doç. Dr. Evrim Üstünlüoğlu ve İEÜ Yabancı Diller Yüksekokulu Müdür Yardımcısı Yrd. Doç. Dr. Bahar Gün, Türkiye’den 120 dil öğretmeni, okul idarecileri, Milli Eğitim Bakanlığı proje uzmanları ve çeşitli üniversitelerden akademisyenlerin bu projeye katılıp, destek verdiklerini bildirdi.
‘Yabancı dili öğrenmek artık sıkıntı olmasın’
Yrd. Doç. Dr. Üstünlüoğlu, YELL Projesi’yle Avrupa’nın her yerinde çalışan dil eğitmenlerinin sınıflarında kullandıklarını resmi ya da resmi olmayan aktivitelerin paylaşıldığını belirterek, “Bu proje, dil öğretmenlerinin ve özellikle dil öğrencilerinin etkinliklerini paylaşmaları ve kendilerini geliştirmeleri amacıyla oluşturuldu. Yabancı bir dili öğrenirken, konuşamama, dil bilgisi eksikliği gibi çok farklı alanlarda sıkıntılar yaşanabiliyor. Almanya, İngiltere ve Türkiye’de yapılan çalıştaylarla hangi yöntemlerin dil öğreniminde daha etkili olduğunun ortaya çıkarılması amaçlandı. Aldığımız geri bildirimlerde dil eğitiminde en çok yarışmalar, müzik, drama, kültürlerarası aktivitelerin dikkat çekici olduğu ortaya konuldu. Bu aktivitelere yönelik nasıl ders işlenmesi gerektiği, yöntemler de belirlendi” dedi.
Yell2 Mesleki Gelişim Eğitimi
Proje ekibinin, YELL2’nin En İyi Etkinlik örneklerini dil alanında çalışanlarla paylaşma hedefiyle hareket ettiğine işaret eden Yrd. Doç. Dr. Evrim Üstünlüoğlu, bunun için Mesleki Gelişim Eğitimi tasarlandığını ifade etti. İspanya’nın Malaga kentinde gerçekleştirilecek olan eğitimde yabancı dil uzmanlarının bir araya geleceklerini kaydeden Yrd. Doç. Dr. Üstünlüoğlu, “Dil öğrenme ve öğretmeyle ilgili olarak temel becerileri ve yöntemleri geliştirmeye odaklandık. Amaç, tüm yaştan öğrencileri yenilikçi yöntemler ve yaratıcı yaklaşımlar kullanmaya teşvik etmekti. Uluslararası birlikte hareket etme gücü başarılı bir çalışmayla sonuçlandı” diye konuştu.
‘Hem öğrenci hem de öğretmen yararına’
İEÜ Yabancı Diller Yüksekokulu Müdür Yardımcısı Yrd. Doç. Dr. Bahar Gün ise, proje kapsamında “Sanal Dökümantasyon Merkezi” kurulduğuna dikkat çekerek, şunları söyledi:
“Sanal Dökümantasyon Merkezi, YELL projesi ortakları tarafından seçilen, yenilikçi ve yaratıcı yöntemlerle dil öğrenme konusunda ‘En İyi Etkinlik Örnekleri’ içeren bir çevrim-içi veri tabanıdır. Almanya’dan VHS Dil Okulu ve İngiltere’den LEAP Dil Okulu ile birlikte projeyi gerçekleştiriyoruz. Burada ilginç dil yöntemlerini bulabilirsiniz, dil öğrenmeyle ilgili yeni fikirleri ve öğretmeyle ilgili yeni anlayışları öğrenebilirsiniz ya da yenilikçi eğitim araçlarını bulabilirsiniz. YELL Network’e üye olarak, dil eğitimcileri ve öğrenciler, YELL2 web sitesinde yer alan bu kaynaklardan faydalanabilirler.”
YELL2 Projesi’nde ‘Ayın En İyisi’ seçilen İzmir Ekonomi Üniversitesi Etkinliği; Paris Şov
Bu ilgi çekici yaklaşımdaki başlangıç noktası, öğretilen dilin dilbilgisinden ziyade, sahnelen
şovlarda sunulan zengin görseller ve kültürel öğelere dayanan öğrenme materyalleridir. Paris Şov, yabancı dil öğretmenin sadece dilbilgisi öğretmekten ibaret olmadığını, öğrencinin öğrendiği dilin kültürünü, dansını,müziğini,modasını yaşam şeklini de bilmesi gerektiği düşüncesi ile oluşturulmuş özgün bir projedir.
İzmir Ekonomi Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu Fransızca Koordinatörlüğü tarafından gönderilen bu örnekte, şovun teması Paris idi. Temaya karar verildikten sonra, öğrenicilere, mevcut Fransız müzikallerini seyretme, orijinal şarkıları dinleme (şarkı sözlerinin anlaşılması için bu önemliydi), telaffuz üzerinde çalışma ve mekânın ve dönemin kültürel unsurlarını yansıtacak görsel stilleri inceleme görevleri verildi.
Üretim ekibindeki görev dağılımı da yapıldıktan sonra (herkes sanatçı olamaz o yüzden diğer görevlerin de iyi belirlenmesi lazım), tasarlama, uygulama, prova, vb. süreçler başladı. Hedef dil; Fransızca, çoğu zaman, otantik ve spontane bir şekilde öğretim, rehberlik ve destek konularında kullanıldı.
Burada bahsedilen örnekte, üniversitenin müzik grubundan yararlanıldı. Bu da, İçerik ve Dilin Entegre Olduğu Öğrenim (CLIL) programının bir unsurunun başarıyla gerçekleştirilmesine örnektir.
Canlı olarak sunulan şovda izleyicilere kendilerini Paris’telermiş gibi hissetmeleri sağlandı, Fransız dili ve kültürü en iyi şekilde tanıtıldı. Bu yaklaşım oldukça kapsamlıdır ve farklı öğrenci gruplar için birçok fırsat sunmaktadır. Projede Dil öğrenimini kolaylaştırmak, öğrenilen dili sevdirmek,öğrencileri motive etmek, dilin ait olduğu ülkeyi ve kültürünü eğlenerek öğretmek, yenilikçi, sosyalleşmiş, paylaşımcı ve özgüvenli bireyler yetiştirmek, yabancı dil öğrenme isteğini yaratmak şeklindeki hedeflere başarıyla ulaşılmıştır.