Adalet Meslek Yüksekokulu
FOTOĞRAFIN 180 YILLIK YOLCULUĞU
Resmi olarak fotoğraf makinesinin icadından bu yana geçen 180 yılda, değişen dünya trendlerine bağlı olarak, günde sadece Instagram’da 95 milyon görsel paylaşılıyor. İzmir Ekonomi Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü Öğretim Görevlisi Toros Mutlu, “İletişimde vazgeçilmez hale gelen fotoğraflar, kişilerin kendileri için tasarladıkları karakteri sergilemeye olanak sağlıyor.” dedi.
1839 yılında İngiltere Kraliyet Akademisi’nde fotoğraf makinesinin resmi olarak bulunduğunun bildirilmesinin üzerinden 180 yıl geçti. Bu sürede görsel materyaller hayatımızın önemli bir bölümünü kapsamaya başladı. İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü Öğretim Görevlisi Toros Mutlu, Fuar İzmir’de gerçekleştirilen etkinlikte dijital fotoğrafçılık ve fotoğraf işleme yöntemleri üzerine bir atölye düzenledi. Burada konuşan Mutlu, fotoğraf makinesinin daha geniş kitlelere yayılmak üzere seri üretilebilen ve çoğaltılabilen imajlar yaratan bir araç olduğunu vurgulayarak, “Fotoğrafa olan ilgimiz, kendi türümüzdeki canlıları, yani başka insanları görmekten duyduğumuz memnuniyetle doğru orantılı. Fotoğrafın herkese ait ve objektif bir aygıt olması, onun yaygın bir şekilde kullanılmasını sağlıyor. Herkes harika bir fotoğrafçı olmayabilir, ama herkes fotoğraf çekebilir.” dedi. Fotoğrafların, geçtiğimiz 180 yılda hayatımızın hemen hemen her anında yer aldığını ve gerçekliğin imajlarla pekiştiğini belirten Mutlu, “Haberlerin içeriklerini fotoğraflar doğruluyor. Fotoğrafı gördüğümüz vakit, yazılanların doğruluğundan emin oluyoruz. Çoğu zaman kimliklerimizde bize hiç benzemeyen fotoğraflarımız bulunuyor ama kendimizi bu kimliklerle ifade ediyoruz. Günümüzde herkes kolayca fotoğraf çekebiliyor ve bunu sosyal medya aracılığıyla geniş kitlelerle paylaşabiliyor. Yalnızca Instagram’da günde 95 milyonu aşkın görsel paylaşılıyor. Aslında fotoğrafın çeşitliliği fotoğrafın dilini daha da zengin hale getiriyor. İnsanlar paylaştıkları görseller ile bir nevi kendileri için yarattıkları karakteri sergiliyor. Paylaşımlarıyla kendi işlerinin, profesyonel kimliklerinin vitrinini tasarlıyorlar. Bazense sadece görsel günlük gibi paylaşımlar yapılabiliyor.” diye konuştu. Fotoğrafın icadı ve geniş kitlelere yayılmasını sağlayan basit kullanımlı fotoğraf makinelerinin geliştirilmesiyle, Instagram’ın fotoğraf alanındaki 3. büyük adım olduğunu vurgulayan Mutlu, “Fotoğraf, önceki dönemlerde gördüğümüz şeyleri kayıt altına alıp onları birer anı haline getirmeyi sağlasa da geçicilikleri günümüzde çok daha büyük popülerlik kazandı. Artık sosyal medya hesaplarımızda kalıcı görseller paylaşabildiğimiz gibi, bir süre sonra silinen, “süreli” görseller de paylaşabiliyoruz. Bunlara olan ilgi her geçen gün çığ gibi büyüyor. Anların ve anıların uçuculukları ile içerik yönünden çok daha ilginç görseller üretiyoruz.” dedi.